Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken Portefeuillehouder: P. Lucassen |
Wat willen we bereiken?
- Alle kinderen in de gemeente Gennep halen het beste uit zichzelf door gebruik te maken van de aanwezige onderwijsvoorzieningen. Leerlingen kunnen hun eigen talenten en vaardigheden zo volledig mogelijk ontplooien.
- Alle leerplichtige en kwalificatieplichtige kinderen in de gemeente volgen onderwijs passend bij hun mogelijkheden.
- Er zijn meer mogelijkheden om de Duitse taal te leren.
- Zorgvragen worden voorkomen door effectieve vroegsignalering.
Wat gaan we er voor doen?
- Gezamenlijk met de basisscholen blijven wij een vakleerkracht Bewegingsonderwijs aanbieden.
- We handelen preventief om verzuim en voortijdig schoolverlaten te voorkomen. Als het nodig is handhaven we op het nakomen van de Leerplichtwet, volgens de Methodische Aanpak Schoolverzuim (MAS).
- We onderzoeken de verdere mogelijkheden voor het aanbieden van Duitse taal-programma's buiten het onderwijs.
- We zetten het casusoverleg voort waarin ontwikkelachterstanden bij kinderen van 0 tot 4 jaar in een vroeg stadium worden gesignaleerd en aangepakt.
- We ondersteunen het Taalhuis bij de aanpak van laaggeletterdheid.
Beleidsindicatoren
Omschrijving | W 2016 | W 2017 | W 2018 |
Absoluut verzuim | 1 | 0 | 0 |
Relatief verzuim | 36 | 43 | 29 |
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie | 18 | 17 | 25 |
Uitgegaan is van de leerplichtige leerlingen en kwalificatieplichtigen behalve de kwalificatieplichtigen op het MBO. Deze worden begeleid door de medewerkers van de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Venray. Relatief verzuim: Leerplichtige staat wel op een school ingeschreven, maar hij/zij verzuimt zonder geldige reden les- of praktijktijd. Absoluut verzuim: Er is sprake van absoluut verzuim als een leerplichtige jongere niet op een school staat ingeschreven.
*In 2017 zijn ook de preventieve acties meegenomen in het verzuim. Voor 2018 is puur gekeken naar het wettelijke verzuim. Het aantal preventieve acties in 2018 was 11.